(plastrowanie dynamiczne)

Kinesiotaping to metoda terapeutyczna wykorzystywana przez fizjoterapeutów, polegająca na oklejaniu specjalnie do tego przeznaczonymi taśmami kinezjologicznymi określonych miejsc na ciele. Plastrowanie dynamiczne, dzięki zwiększeniu przestrzeni między skórą a mięśniami, ma działanie przeciwbólowe, użycie taśm kinesio powoduje rozluźnienie mięśni i zmniejszenie ich napięcia. Ponieważ plastry stabilizują stawy, znajdują zastosowanie podczas uprawiania sportu – zapobiegają powstawaniu kontuzji.

Koncepcja plastrowania jest bardzo doprecyzowanym systemem diagnostyczno–terapeutycznym. Oznacza to, że przed naklejeniem taśm kinezjologicznych podejmuje się szereg testów przesiewowych, które pozwalają przybliżyć dysfunkcyjny obszar. Czasami bowiem okazuje się, że przyczyna dolegliwości jest w innym miejscu, niż one się przejawiają. Skuteczność metody należy następnie ocenić przez tzw. test odpowiedzi mięśniowej.

Wskazania do kinesiotapingu to :

• urazy i kontuzje typu naderwanie mięśnia, skręcenie stawu (np. skręcenie kostki),

• wady kręgosłupa i klatki piersiowej,

• zespoły bólowe kręgosłupa i kończyn (np. kinesiotaping kolana, barku i szyi),

• dolegliwości bólowe o podłożu zwyrodnieniowym,

• obrzęki limfatyczne, np. u kobiet po mastektomii (tzw. taping limfatyczny),

• porażenie nerwu twarzowego,

• zaburzenie połykania,

• występowanie rozległych siniaków spowodowanych urazem,

• terapia blizn,

• wady ustawienia stóp,

• pomocniczo – w obniżonym napięciu mięśniowym,

• terapia punktów spustowych,

• terapia pacjentów neurologicznych.

Plastry kinesio można wykorzystywać na prawie wszystkie części ciała, możliwy jest np.: taping łopatki, nadgarstka, kręgosłupa, łydki czy plastrowanie dynamiczne brzucha.